inspiraties

Ik studeer dus voeding en diëtetiek aan de HvA en in de afgelopen anderhalf jaar ben ik met 5 meiden goed bevriend geraakt. Ik eet veruit het ongezondste van allemaal. Ik ben wel de sportiefste, dus dat compenseert weer een beetje. Voor 2 van de meiden heb ik een speciale waardering. De ene houd veel van koken, bakken en lekker eten. Ze weet altijd wel een manier te bedenken om iets wat lekker is nog gezonder te maken, zonder dat het teniet doet aan de smaak. Deze vriendin doet ook eens per jaar de sugarchallenge, maar naast toegevoegde suikers consumeert ze dan ook geen zoetstoffen. Ik zou dat niet kunnen, ik drink nu best veel cola light en andere suikervrije frisdrank om mijn drang naar zoet te verzadigen. Gisteren in de winkel heb ik suikervrije drop gekocht. Het zakje is nog niet open en dat ga ik deze maand proberen om zo te houden, maar als ik het echt niet meer trek en perse suiker wil eten, dan is dat wat ik ga eten. Ik wil deze challenge volhouden, niet voor jullie, de lezers, maar voor mezelf. Het voelt een beetje als afkicken van suiker. De laatste keer dat ik 12 dagen lang geen snoep of koek heb gegeten kan ik me niet eens meer herinneren, tenzij de laatste keer vlak voor kerst 2014 was. Toen wilde ik zo graag afvallen dat ik 2 weken lang vrijwel niks at, gelukkig weet ik nu wel beter als ik af wil vallen en probeer ik dat op een gezonde manier.

Er is nog een andere vriendin die ik bewonder, om haar zelfbeheersing en discipline. Zij heeft de regel dat ze een keer per week, meestal in het weekend iets lekkers koopt, verder haalt ze niks in huis zodat ze niet in de verleiding komt. Ik vind dat knap, ik hou teveel van snoepen om zulke disciplines aan te houden. Daarbij heb ik totaal geen zelfbeheersing, dus als ik zin heb in iets lekkers dan rijd ik na school langs de supermarkt en haal ik dat.

Eergisteren zat ik pas om eenderde van de maand, maar over 3 dagen zit ik al op de helft, grappig hoe mentaal verschillend dat kan aanvoelen. Eenderde voelt als; "shit, ik moet nog 21 dagen." De helft voelt als; "Ooh, al 16 dagen gehad, nog maar 15 te gaan." Natuurlijk heb je het gevoel dat je bij tijd krijgt zelf in de hand, ik had ook kunnen denken; "Wow, de afgelopen 10 dagen zijn snel gegaan, het voelde als veel minder, dus de rest van de tijd houd ik ook wel vol."

Ik kan zien hoeveel mensen mijn blog hebben gelezen, bij de meest gelezen staat de teller op 13. Dat vind ik al best veel aangezien ik de link alleen met mijn vrienden heb gedeeld. Ik twijfel of ik de link ook op Facebook zal plaatsen, dat is spannend omdat ik toch best veel over mezelf en mijn leven vertel. Aan de andere kant heb ik niks om me voor te schamen. Wat vinden jullie? (je kunt onder dit artikel een reactie achterlaten, als je je naam er niet bij zet is dat volledig anoniem ;). Ook kun je je aanmelden voor de maillijst, dat heeft één persoon tot nu toe gedaan. Als je je aanmeld krijg je automatisch een mailtje wanneer ik iets nieuws heb gepost.)

Reacties

Reacties

Storm

Ik denk dat de meeste lezers alleen maar bewondering voor wat je doet kunnen opbrengen. Dat de blogs ook over jouw leven gaan betrekt je juist meer in het verhaal. Plus, dan is iedereen meteen weer up to date over je leven ;)

Ik begrijp je twijfelgevoel wel hoor, slaap er vooral nog een nachtje over :) Je kan ook nog kiezen om de link pas te delen als je klaar bent met de challenge.

Het schiet trouwens lekker op. Ik weet nog dat ik je op dag 1 voor gek verklaarde, nu heb je al bijna de helft gehaald! Lekker bezig!

Gaan we het na afloop vieren met een suikerfeest?

Liefs,


Storm

Ariane

Lieve Deusa,
Wat heb ik een bewondering voor je dat je deze uitdaging bent aangegaan!
Zeker omdat je studeert, sport en werkt!!!

Ik heb het ook ooit een paar maanden gedaan maar ik heb ook echt de tijd genomen/ nodig gehad om af te kicken van de suiker. En ik mocht af en toe zondigen (dat is het fijne als je je eigen dieet bedenkt).
Je realiseert je pas hoe ontzettend veel suiker (en zout) er in alles zit als je zo'n uitdaging aangaat.
En hoe ontzettend verslavend die suiker is. Je wordt er wel creatief van.

Ik smokkelde bijvoorbeeld met rum in het weekend want ipv cola perste ik dan sinaasappels want dat is gezond (blijkt dat dus bijna net zo ongezond te zijn, je kan beter een sinaasappel eten).
Na een week of 6 kon ik niet meer genieten van snoep, veeeeeel te zoet.

Ik bakte koekjes van havervlokken, banaan, krenten en rozijnen. Ik vond ze heerlijk, maar anderen deed ik er geen plezier mee want die vonden ze niet zoet genoeg hahaha.
Je kan ook bananen invriezen en met een beetje slagroom (of yoghurt) in de keukenmachine, dan heb je bananenijs.

In ieder geval ben je al op de helft en je mag verschrikkelijk trots zijn op jezelf!
Nog even volhouden en vergeef jezelf als je af en toe van de wagen valt, dat hoort erbij!

Dikke knuffels

Ariane

Kayla

Hey lieve Deusa,

Ik vind dat je heel erg goed bezig bent met deze challenge! Je mag echt supertrots op jezelf zijn!
Ik merk dat ik door het lezen van jouw blog ook zelf meer op pakjes aan het kijken ben of en hoeveel suiker er in producten zit. Ik moet zeggen dat ik toch wel een beetje geschrokken ben.

Misschien een goede tip voor jou: als vervanger voor cola light, is crystal clear misschien een goede vervanger. Minder zoet doordat er minder zoetstoffen in zit en toch lekker om te drinken als vervanger voor thee of water.

Ik zou deze challenge best wel eens willen proberen, maar ik vind het lastig dat ik dan alles 'from scratch' zou moeten maken, geen tomatensaus meer kopen in de supermarkt bijvoorbeeld, maar zelf maken. Ik weet niet of ik daar de tijd voor zou hebben.
Ik lees graag alle tips en tricks die jij ondertussen hebt uitgevonden ;)

Liefs, Kayla

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!